Uw stem telt vier keer!

stemmenmaandag 16 maart 2015

U mag op 18 maart twee stemmen uitbrengen, die uiteindelijk drie keer tellen. Die derde stem krijgt in de media het meeste aandacht, daar gaat het vooral om de Eerste Kamer. Deze wordt gekozen door de Provinciale Staten. Een sterke ChristenUnie-vertegenwoordiging daar is dus ook in Den Haag van belang, het zal u de afgelopen tijd als politiek-geïnteresseerde, vast niet ontgaan zijn.

Op de Gelderse ChristenUnie-lijst staan twee Wageningers. Jan van Harten (plek 26) stelt zich elders in deze nieuwsbrief voor, zelf sta ik op plaats 12. Duurzaamheid is voor de Gelderse CU-fractie een belangrijk onderwerp. Dat dit voor Wageningen ook belangrijk is, blijkt wel uit het initiatiefvoorstel dat ik namens de Wageningse fractie in de gemeenteraad heb ingebracht.

Met ons voorstel wilden we niet alleen een streep zetten onder 16 jaar discussie over windmolens in Wageningen, maar vooral ook alternatieven aandragen voor het winnen van energie. Want dat een energietransitie nodig is, daar staat ook als een paal boven water. We moeten minder afhankelijk worden van het Groningse gas en geen beroep hoeven doen op het Russische.

Een ander onderwerp waar we ons in Wageningen druk om maken en waar we de provincie bij nodig hebben, is de bereikbaarheid. Het huidige provinciebestuur denkt hardop na over een rondweg om de campus. Een slecht idee. Er liggen namelijk al concrete plannen om de Nijenoord Allee te verbreden met stil asfalt en deze deels te verdiepen zodat fietsers veilig bij de Bornsesteeg naar de campus kunnen.

Zomaar twee onderwerpen die lokaal spelen, maar waar de provincie een belangrijke rol speelt. Uw stem kan dus een vierde keer tellen, namelijk als steun in de rug voor de ChristenUnie in Wageningen. Mag ik op u rekenen?

Tot slot wil ik ook het belang van uw tweede stempas onder de aandacht brengen. Het waterschap zorgt voor droge voeten en schoon en veilig drinkwater. De komende jaren zal de aanpak van de Grebbedijk voor Wageningen heel belangrijk zijn. Denk aan de haven, de jachthaven en het toerisme.

Peter de Haan

Raadslid ChristenUnie

Reacties op 'Uw stem telt vier keer!'