Rentmeester over geld, mensen en milieu

dinsdag 18 november 2014

Rentmeesterschap is een breed begrip. Het gaat over hoe je omgaat met dat wat jou wordt toevertrouwd. Bij de begroting van de gemeente ligt de nadruk op het geld dat via de belastingen aan ons is toevertrouwd. Daarom stellen we doelen vast, wat willen we met zijn allen bereiken en hoeveel hebben we daarvoor over. Daarbij willen we vaak meer dan we kunnen betalen, dus moeten er keuzes gemaakt worden.

In 2017 en 2018 staat er een grote min op de balans. Ofwel: er zullen keuzes gemaakt moeten worden, omdat er te weinig geld is. In juli gaven wij al aan dat deze min voor ons niet acceptabel is. Het college hoopt dat die bezuiniging (grotendeels) niet nodig zal zijn, door te onderhandelen met ‘Den Haag’. Deze stort vanaf 2017 namelijk een stuk minder op de Wageningse rekening door een nieuwe manier van rekenen.

Rentmeesterschap gaat ook over hoe we met inwoners en bedrijven omgaan. Hoe kunnen we u meer betrekken bij ontwikkelingen in de stad, of hoe kan de gemeente u verder helpen. Het komende half jaar zal dit handen en voeten moeten gaan krijgen, bijvoorbeeld door werk te maken van ‘beginspraak’ bij het maken van ruimtelijke plannen of nieuw beleid.

Tot slot denken we bij rentmeesterschap ook aan het milieu. Als gemeente hebben we als doel om in 2030 klimaatneutraal te willen zijn. Daarvoor zijn andere vormen van energieproductie nodig dan olie en gas. Nu er geen windmolens meer komen in de uiterwaarden, heeft de ChristenUnie een alternatief plan opgesteld. Daarbij zetten we meer in op het gebruik van de warmte van de zon (zonneboilers, warmte-koude opslag en energie uit asfalt) en zien we bijvoorbeeld een of meer zonneparken (weiland met zonnepanelen) verschijnen.

Peter de Haan

Raadslid ChristenUnie