Coffeeshop weg uit woonwijk

donderdag 22 september 2022 07:29

Coffeeshops, liever hebben we ze helemaal niet. Als ChristenUnie gaan we niet alleen voor een rookvrije generatie, maar ook voor een drugsvrije generatie. Verslaving is niet te rijmen met vrijheid. Toch is de ChristenUnie blij met de verhuizing van coffeeshop De Bengel van de Sportstraat naar de Gerdesstraat.

Geen enkele plek is ideaal voor een coffeeshop. Niemand wil het naast de deur en je wilt het ook niet buiten het zicht op een industrieterrein. Toch zien we de Gerdesstraat als een logischer plek dan de Sportstraat. Dat heeft allereerst te maken met het verkeer. De Sportstraat en de straten die hier naartoe gaan zijn vrij smal en er is maar beperkt parkeerruimte. Dit is bij de Gerdesstraat veel ruimer en overzichtelijker.

Als tweede is er het toezicht. Dat is in het centrum veel beter en makkelijker te regelen, want parkeercontroleurs en politie rijden hier makkelijker en vaker langs dan door de verder van het centrum afgelegen woonstraten waar de coffeeshop nu zit. Daardoor kan overlast rond de coffeeshop op de Gerdesstraat voorkomen worden, of anders sneller worden aangepakt.

De Bengel kiest zelf voor een afhaalloket en dus niet voor gebruik in de coffeeshop. Net als nu zullen de meeste bezoekers hun gekochte waar vooral elders gebruiken. Wel zien we als ChristenUnie de steeg naast de kerk als plek waar joints gerookt zullen worden en de situatie onveilig kan voelen of zijn. We vragen de burgemeester dan ook om die steeg goed in de gaten te laten houden door de handhavers en ervoor te zorgen dat deze goed verlicht is om de sociale veiligheid te bevorderen.

Reacties op 'Coffeeshop weg uit woonwijk'