Inbreng begroting 2015-2018 - algemene beschouwingen

dinsdag 11 november 2014

Begroting van onzekerheden - 2015 is het jaar van de onzekerheid. Om te beginnen voor iedereen die in praktijk te maken krijgt met de uitwerking van de decentralisaties. En ook voor ons als raad: hoe werken alle mooie woorden, die heel breed gedragen werden en worden, in de praktijk uit. Zien we dit in de praktijk ook terug, of moeten we nog wat bijsturen?

Voor de gemeente is er financieel hierbij ook nog veel onzeker, zo lezen we ook terug in de begroting. Een andere financiële onzekerheid is de BAG, de basisadministratie, waarover volgend jaar ook meer duidelijk moet worden.
Dan zijn er nog de onzekerheden op een ander politiek niveau. Overleeft het kabinet bijvoorbeeld de verkiezingen voor de Eerste Kamer, ofwel de verkiezingen voor de Provinciale Staten. En zal de relatie tussen Wageningen en de provincie na 18 maart transparanter worden. Daarmee doel ik op het schimmige gebeuren rond de ontsluiting van de campus. Wat is er misgegaan na 2011, toen we het besluit voor het aanpakken van de Nijenoord Allee namen. Wat is er misgegaan na 2013, toen PS besloten om 6,2 miljoen euro te reserveren voor verbreding van de Mansholtlaan. Wat is er misgegaan in 2014, waardoor er onrust is ontstaan in Noordwest over een mogelijke noordelijke randweg. Uit welke rapporten blijkt dat de aanpak van de Nijenoord Allee en de verbreding van de Mansholtlaan niet voldoende zijn om de doorstroming van het verkeer, auto én fiets, voldoende te verbeteren?
En, nu we het toch over de provincie hebben, hoe zal het gaan met de windmolens.

Schild voor de zwakken
Net als het vorige college zal ook deze coalitie tegen de wind in moeten zeilen. De storm lijkt volgens de vooruitzichten niet zo hevig als de afgelopen jaren, maar de tijd van rustig dobberen en nieuwe plannen maken is er nog niet. Wisten jullie trouwens dat er in de Bijbel diverse verhalen staan waarin schepen in een storm centraal staan? Ik noem een Noach, Jona en Petrus. Daarbij staat steeds de vraag centraal op wie je je vertrouwen stelt.
De vraag die we ons nu stellen is: waar koersen we op af? Wat is ons punt op de horizon. Voor de ChristenUnie is dat een samenleving waarin iedereen mee kan doen. De hemel op aarde zullen we als politiek niet bewerkstelligen. Maar we hebben wel een taak als overheid om in ieder geval een schild te zijn voor de zwakkeren. De sterkeren die zijn mans genoeg om zichzelf te redden.
Een schild biedt bescherming, maar het laat ook zien wie je bent, en je kunt erop geheven worden wanneer je goed bezig bent. Laten we mensen en ook bedrijven dat zetje kunnen geven om zelfverzekerd op dat schild te staan. Laat ik dit vast zeggen: op dit punt heeft de ChristenUnie vertrouwen in dit college.

Snel geld
Andere schildjes kom je tegen op gebouwen die beschermd moeten worden in het kader van cultuurhistorie. Daarmee kom ik bij de quick wins die het college in de begroting beschrijft. Ik moest hierbij denken aan een kadernota van enkele jaren geleden, waarin een verhoging van het budget voor de gemeentelijke huisvesting stond vermeld, waarvan voor een deel niet duidelijk was waarvoor dit was bestemd. De raad heeft toen besloten om dit terug te draaien en eerst een goed voorstel te verwachten. Dat kwam uiteindelijk, zonder dat dit extra budget nodig was en heeft er voorlopig in geresulteerd dat dit de een na laatste raadsvergadering is in deze zaal. We hadden daarom in de commissie een amendement aangekondigd om de quick wins te schrappen. De Stadspartij heeft dit vakkundig overgenomen.

Hetzelfde lot trof het aangekondigde amendement om de indexering van de subsidies te schrappen. Het niet indexeren was begin van dit jaar genoemd als bezuinigingsoptie om de lucht uit de gemeentelijke begroting te laten. Het is volgens de ChristenUnie dan heel vreemd om dit ook 1 op 1 te eisen van de instellingen die subsidie ontvangen, te meer omdat de cultuurnota van eind vorig jaar dit al noodzakelijk maakt bij veel van deze organisaties en de transities zorgen voor hetzelfde effect op sociaal terrein. Ik hoop overigens dat er iemand van Junushoff meeluistert nu de ChristenUnie een keer van hun subsidie afblijft.

Controle door de raad
Ook wil ik nog een punt maken van het wijzigen van de kostentoerekening van overheadkosten. Geen sexy onderwerp. De indirecte kosten worden in het vervolg toegerekend aan ‘interne bedrijfsvoering’. Voor bepaalde zaken wordt gewerkt met percentages hiervan die worden doorberekend aan bijvoorbeeld leges en riolering.
Nu blijkt uit antwoorden op onze vragen over het niet doorgaan van windmolens in de uiterwaarden dat dit nu al niet wordt bijgehouden. Op onze vraag hoeveel ambtelijke uren de inzet voor windmolens in de uiterwaarden hebben gekost, kregen we als antwoord dat een goede inschatting niet te geven is. Maar waarom wil ik dat als raadslid dan weten? Dat blijkt uit onze vijfde vraag: welke projecten of andere taken zijn door die inzet niet uitgevoerd of lopen vertraging op. Het college antwoordt hierop dat windmolens de grootste bijdrage leveren aan duurzame energie en daarom prioriteit krijgen. Je kunt daardoor niet spreken van vertraging van andere projecten. Maar dat is toch raar? We spreken af dat we als gemeente inzetten op een aantal projecten om de doelstellingen van Wageningen klimaatneutraal in 2030 te halen. Maar ondertussen steken we tijd en energie in een project dat eigenlijk door een andere partij opgepakt moest worden.
Nu zijn de windmolens in dit geval slechts een voorbeeld, maar het illustreert wel hoe we als raad moeten kunnen controleren of we de doelen halen die we afspreken. Ik zou het college vanaf deze plek toch willen voorstellen om voor grotere projecten deze kosten wel wat nauwkeuriger toe te rekenen.

Klimaatverandering
Tot slot wil ik weer even terug naar de weersverwachting. De verwachting staat al enkele jaren op onweer. Het is – volgens ons – ook uniek dat dit het derde opeenvolgende financiële document is zonder sluitende begroting. Vorig jaar zei het toenmalige college nog de slecht-nieuws septembercirculaire niet mee te nemen. Reden: we geven de ruimte aan volgende college. Een cynicus zou zeggen: we gooien de troep over de schutting.
Bij de kadernota waren de financiële vooruitzichten even beroerd. Opnieuw geen actie, want: het nieuwe college is nog maar net gestart. De ChristenUnie vroeg B&W toen dringend om in november wel met een sluitende begroting te komen. En nu, het derde document. Helaas. Niet sluitend. Vanwege de fout rond niet-indexeren is het saldo zo goed als 0 voor 2015. Neem je de septembercirculaire wel mee, wat de gemeente overigens jarenlang deed!, dan is het saldo bijna 250.000 negatief in 2015.
Het college geeft aan het nieuwe beleid en de bezuinigingen vorm te willen geven na gesprekken met de stad. Ik hoop dat deze gesprekken snel starten, zodat er bij de kadernota wel een goed verhaal ligt. Eerlijk gezegd vond de ChristenUnie-fractie het jammer dat er nog niet echt nieuw beleid in deze begroting stond, dat eerder wel was aangekondigd. Met daarbij de keuzes die de coalitie wil maken om hiervoor ruimte te maken. Dat debat wordt nu verzet naar komende zomer. Ik hoop voor het college, voor de stad, met alle bedrijven en inwoners, dat de zon dan niet alleen letterlijk, maar ook cijferlijk wat meer schijnt. Want op dat gebied zou een klimaatverandering goed uitkomen.

« Terug

Reacties op 'Inbreng begroting 2015-2018 - algemene beschouwingen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.