Iedereen moet mee kunnen doen

woensdag 12 februari 2014

Peter de Haan heeft de afgelopen vier jaar niet permanent in de gemeenteraad gezeten. Medio 2011 nam hij de plek van Hendrik Jan Berenschot in. Maar De Haan is wel ervaren in de lokale politiek. Sinds 2005 zit hij namens de ChristenUnie namelijk al in de raadscommissie.

WAGENINGEN – De Haan kan de afgelopen raadsperiode dan ook goed vergelijken met de vier jaar daarvoor. “De verhouding tussen de coalitiepartijen en de oppositie is absoluut verbeterd. Op ideeën uit de oppositie wordt inhoudelijk gereageerd, de coalitie is geen gesloten blok meer. Dit is dualisme zoals het ooit bedoeld is. Op deze manier kun je als oppositie een inhoudelijke bijdrage leveren.” De ChristenUnie is er dan volgens De Haan ook in geslaagd om met een aantal amendementen op raadsvoorstellen de pijn van sommige maatregelen te verlichten. “Ons motto is ‘voor de samenleving’. Dat betekent dat iedereen mee moet kunnen doen op het gebied van bijvoorbeeld sport, muziek en amateurtheater. Dat is heel belangrijk als sociale functie. Hoe hou je mensen actief en leg je de drempel niet te hoog. Voor ouderen is het goed als ze gaan bewegen en daarbij anderen ontmoeten. Ook bij buitenlandse studenten moeten we voorkomen dat ze in een isolement raken. De gemeente moet dit heel goed in het oog blijven houden.” Voor de komende vier jaar heeft de ChristenUnie een aantal onderwerpen op het prioriteitenlijstje staan. Zo wil de partij het ‘Ik doe mee’-fonds verlengen en indien mogelijk verruimen. Hierdoor kunnen minima gebruik maken van culturele en sportieve voorzieningen. Daarnaast is het volgens De Haan belangrijk om op woongebied rekening te houden met de vergrijzende bevolking. “In de toekomstige bestemmingsplannen moeten we er voor zorgen dat er voldoende betaalbare huur- en koopwoningen komen. Mensen kunnen dan langer zelfstandig blijven wonen.” Tot slot pleit De Haan voor een veilige fietsoversteek tussen de Rooseveltweg en de Tarthorst. “Je ziet nu stromen fietsers vanuit de stad via de Tarthorst naar de Bornsesteeg trekken. Dat is onveilig voor de fietsers zelf, maar ook voor de inwoners en scholen in de Tarthorst.” De Haan heeft goede hoop op een tweede raadszetel voor zijn partij. “Acht jaar geleden kwamen we 45 stemmen tekort voor een tweede zetel. Ik weet dat nog goed, omdat ik toen zelf als tweede op de lijst stond. Eén stem kan dus het verschil maken, ik roep onze aanhangers dan ook op om op 19 maart van hun stemrecht gebruik te maken.”

Bron: Stad Wageningen

Reacties op 'Iedereen moet mee kunnen doen'