Website ‘Hoe stemt uw raad in Wageningen’ geopend

amendementenmotiesperraadsliddinsdag 04 maart 2014

WAGENINGEN - Op 4 maart 2014 presenteerden GroenLinks, ChristenUnie en VVD in het stadhuis van Wageningen de website Hoe stemt uw Raad in Wageningen. Met een druk op de knop stelde Hettie van Nes van GroenLinks de website in werking.

Via deze website kun je bij een bestand waarin precies staat hoe alle gemeenteraadsfracties in Wageningen hebben gestemd de afgelopen vier jaar. Welk raadsvoorstel waren ze voor, waar stemden ze tegen? Welke moties dienden ze in? Welke amendementen (aanpassingen van een raadsvoorstel) dienden ze in? Wie stemde daar dan weer voor en wie stemde tegen? Wanneer was dit onderwerp aan de orde in de gemeenteraad? Wie diende er veel moties in, welke partij minder? Welke partij is daarbij succesvol, welke minder?

‘We vinden het belangrijk dat burgers snel en makkelijk in één keer kunnen zien wat er gebeurd is in de gemeenteraad, en hoe partijen daarbij hebben gestemd,’ zegt Jan Dijkstra van de ChristenUnie. ‘Volgens ons is dit een logische aanvulling op de Stemwijzer: niet alleen laten zien wat partijen van plan zijn maar ook laten zien wat ze de afgelopen vier jaar hebben gedaan.’

Ook Johan Osinga van de VVD vindt dat het werk van de raad voor burgers inzichtelijk moet zijn: ‘Transparantie is een zeer belangrijk element van goed democratisch bestuur. Maar wie wil weten waarover raadsleden praten en wat ze stemmen, heeft het niet makkelijk. Via de website van de gemeente is dat met heel veel moeite wel te achterhalen maar zeker niet in één oogopslag, laat staan dat je het snel in één bestand kunt terugvinden.’

De drie partijen bleken ieder voor zich te hebben bijgehouden hoe er werd gestemd in de raad. Met hulp van de griffie is door de drie partijen hier één compleet en gecontroleerd bestand van gemaakt. Daarbij bleek dat Hettie van Nes van GroenLinks het meeste complete bestand had. Van Nes: ‘In verkiezingstijd roepen partijen soms van alles en dan is dit heel handig om even te checken wat ze nu echt gedaan hebben de afgelopen vier jaar. Nu moeten we zorgen dat we dit bestand gaan bijhouden zodat inwoners van Wageningen steeds een actueel beeld hebben en niet pas na vier jaar weer makkelijk kunnen zien wat er is gebeurd.’

De website geeft ook veel informatie over het aantal moties en amendementen per fractie en de mate waarin fracties succesvol waren. Zo diende de VVD de meeste moties en amendementen in (72), gevolgd door GroenLinks (59) en ChristenUnie (54). Het CDA diende het minste aantal amendementen en moties in (22). De coalitiepartijen waren het meest succesvol met amendementen: D66 zag 86% beloond, PvdA 83% en GroenLinks 68%. Van de oppositiepartijen waren VVD en ChristenUnie het meest succesvol (beide 38%) terwijl CDA, SP en Stadspartij minder goed scoorden (11, 14 en 23%). De website kan worden geraadpleegd op www.hoestemtuwraadinwageningen.nl