Windmolens in Wageningen: al 15 jaar discussie

woensdag 30 oktober 2013

Sinds 1998 is de gemeente actief op zoek naar geschikte locaties voor windmolens. De zoektocht naar een geschikte locatie wordt bemoeilijkt door twee factoren: de vrij hoge bevolkingsdichtheid en de bescherming van grote delen van de omliggende groene gebieden (uiterwaarden, bos, Binnenveld en Eng) door Natura 2000 en EHS (de ecologische hoofdstructuur die bedoeld is om natuurgebieden met elkaar te verbinden). Tot nu toe heeft die zoektocht, die begon en nu eindigt bij de haven, vooral veel energie gekost.

De zoektocht start nadat er in 1998 een raadsbesluit wordt aangenomen waarin staat dat in 2008 tien procent van alle energie duurzaam moet zijn. Dat kan niet zonder windmolens, wordt daarbij gezegd. Na een eerste quick-scan zijn locaties nabij de haven en in de uiterwaarden in beeld. Een jaar later wordt hier de Haarweg aan toegevoegd. In 2000 startte een eerste (van in totaal in de loop van de tijd 3) draagvlakonderzoeken. Zo’n 64% van ondervraagden vond dat Wageningen actief naar geschikte locatie voor windmolens moest zoeken. Dat aantal verminderde licht naar 56% (2005) en 52% (2013). De provincie Gelderland gooide begin deze eeuw roet in het eten: de gebieden langs de Rijn vallen in de rode categorie, dus een verbod op windmolens. Windmolens zouden de doorstroming van water, het foerageren en de migratie van vogels nadelig beïnvloeden.

Haarweg

In het gemeentelijke Structuurplan van 2003 werd daarom de Haarweg als zoeklocatie bestempeld, met als insteek 5 windmolens, deels op grondgebied van Rhenen. Die gemeente was overigens bepaald niet gecharmeerd van dit idee. B&W van Wageningen stelden een actieplan op (2004) en in 2005 kwamen B&W met een plan van aanpak voor drie molens op deze locatie.

In 2006 trad een college aan zonder GroenLinks. Het coalitieakkoord meldt dat er geen windmolens in het Binnenveld komen. Het wordt even windstil op dit dossier. In 2010 (GroenLinks is terug in college) wordt afgesproken door collegepartijen dat de gemeente binnen 1 jaar beslist welke locatie geschikt is voor windmolens, waarbij wel meteen het Binnenveld (en dus ook Haarweg) wordt uitgesloten.

Kansrijke locaties losgelaten

In 2011 verschijnt het rapport van Waardenburg in opdracht van de gemeente. Het is een quick-scan naar effecten op natuur van windpark Wageningen. Vijf windmolens langs de Plassteeg worden als meest kansrijk genoemd. Ook wordt gesproken van twee molens bij de Grebbedijk-Afweg. Er wordt niet gesproken over de Wolfswaard en omgeving. De gedeputeerde gaf toen aan mee te willen werken aan het realiseren van windmolens in zowel gebied Plassteeg als Grebbedijk-Afweg. Wethouder Hoefsloot laat in november 2011 weten dat het nog nergens in het land gelukt is om windmolens te plaatsen in Natura2000-gebied, het is volgens hem slechts een theoretische optie.

In 2012 geeft de gemeente de Stichting Windenergie een subsidie voor het organiseren van een Windatelier. De Stichting voegt zelf locaties toe met – volgens hen – hoge potentie, namelijk langs de zomerdijk van de noordoever Nederrijn, middengebied bos op Wageningse berg, en gebied tussen Veensteeg en Slagsteeg. Er zijn ongeveer 75 deelnemers en die spreken hun voorkeur uit voor het gebied Havenkanaal en het bos. Daarop volgt een draagvlakonderzoek voor deze twee locaties. De locaties uit het onderzoek van een jaar eerder, waar het college op in wilde zetten, ontbreken gek genoeg.

Halverwege 2013 is er weer een nieuw rapport (opdrachtgever Wageningen) van bureau Bosch & Van Rijn. Het rapport brengt een aantal mogelijk opties en belemmeringen in kaart op locaties Havenkanaal en Bos, maar een aanbeveling of conclusie ontbreekt. In een derde draagvlakonderzoek werden ook slechts 2 locaties voorgelegd: ‘Bos’ en ‘Havenkanaal’. Uitslag: 70% is positief over Havenkanaal en 57% negatief over Bos. B&W besluit daarom door te gaan met locatie Havenkanaal. Deze locatie bevindt zich in de EHS, uiterwaarden en Natura2000-gebied. B&W noemen het dan ook een ‘moeilijke locatie’ met een zeker afbreukrisico.

Windmolens buiten Wageningen

En zo zijn we in 15 jaar tijd terug bij min of meer dezelfde, moeilijke locatie van 1998. In de tussentijd is er veel tijd en energie verspild aan diverse andere locaties. Als alle inzet van uren, rapporten, geld besteed was aan andere doeleinden om energieneutraal te worden, dan was er vast al significante vooruitgang geboekt richting Wageningen klimaatneutraal.

Laten we de tijd en energie steken in energiebesparing, isolatie en andere alternatieve energiebronnen. Wageningers kunnen bovendien investeren in windmolens. Op diverse plaatsen in het land worden windmolens gebouwd met behulp van particuliere deelnemers. Laat de gemeente er energie in steken om dat te stimuleren.

Peter de Haan

Raadslid ChristenUnie (Wageningen)