ChristenUnie stelt vragen over handhaving Winkeltijdenwet

zaterdag 16 maart 2013

Gemeenten dienen de wet na te leven en de regels te handhaven als winkeliers de wet niet naleven. Dit stelt minister Kamp in antwoorden op vragen van de SGP-fractie in de Tweede Kamer. Hij vindt het ‘geen gewenste ontwikkeling’ wanneer gemeenten vooruitlopen op een mogelijke wetswijziging. Voor de ChristenUnie-fractie in Wageningen was dit aanleiding om het college te bevragen op het handhaven van de Winkeltijdenwet.

De Wageningse gemeenteraad heeft in februari besloten om winkels die open zijn op zondag te gedogen, in afwachting van een besluit van de Eerste Kamer. De Senaat buigt zich de komende maanden over een initiatiefwetsvoorstel dat gemeentes de vrijheid geeft om zelf te beslissen over de winkeltijden. Nu minister Kamp richting de Tweede Kamer heeft aangegeven dat gemeentes niet vooruit mogen lopen op een mogelijke wetswijziging, heeft de ChristenUnie aan het college gevraagd of het college bereid is het gedoogbeleid te wijzigen. Aanvullend is de vraag wat het college gaat doen, als de Eerste Kamer niet op tijd instemt met de wet, waardoor deze niet per 1 juli in kan gaan. Diverse fracties in de Senaat hebben al aangegeven meer tijd nodig te hebben, en de datum van 1 juli is vrijwel onhaalbaar.

Mocht de nieuwe wet in werking treden, dan moeten gemeenten alle belangen afwegen, waaronder die van werknemers en kleine winkeliers. Minister Kamp heeft dit in zijn antwoord aan de Tweede Kamer bevestigd. Merkwaardig genoeg heeft het Wageningse college enquêtes die onder werknemers en winkeliers uitgezet zouden worden, afgeblazen. In een eerdere enquete bleek dat een zeer grote meerderheid (97%) van de ondernemers in Wageningen tegen 52 koopzondagen per jaar is.

De openingstijden zijn nu nog landelijk bepaald in de Winkeltijdenwet. Op basis van deze wet mogen gemeentes twaalf koopzondagen aanwijzen en mogen er in Wageningen twee supermarkten open als ‘avondwinkel’. Vorig jaar bestempelde Wageningen zich als toeristische gemeente, waardoor alle winkels iedere zondag open mogen zijn. Een aantal kleine ondernemers en drie vakbonden heeft hiertegen met succes bezwaar aangetekend. Het college verwacht dat de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel, zodat vanaf 1 juli de winkels legaal open mogen. Tot die tijd wordt de situatie gedoogd. ChristenUnie, CDA en SP stemden vorige maand tegen deze handelswijze.

Bekijk hier de reactie van minister Kamp

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over handhaving Winkeltijdenwet'