Een oude benzineslurper op een digitaal zandpad
Een bekende afweging: de auto moet voor de APK en een beurt en je weet dat er hoge kosten te verwachten zijn. Er moet het nodige vervangen worden, zodat het wagentje weer even mee kan. Het moment om toch eens rond te kijken of een andere auto op langere termijn niet beter is. Eentje die wat kleiner is, omdat je minder ruimte nodig hebt. Die (daardoor) ook wat zuiniger is in verbruik.
Na lang wikken en wegen heb ik voor de verbouwing van het stadhuis gestemd. Er waren en zijn grote twijfels over met name de financiële risico’s van het project. Daarbij speelt het verleden een grote rol, we hebben immers niet zulke geweldige ervaringen met grote projecten (zoals Vlinder en Pantarijn). Het zal het college, maar via hen ook de architect en de aannemers, duidelijk zijn geworden tijdens de raadsvergadering dat overschrijdingen niet kunnen.
Opknappen of toch een nieuwe auto?
Waarom heeft de ChristenUnie, ondanks deze risico’s en ervaringen, toch ingestemd met de verbouwing? In tijden van bezuinigen is dat een lastige afweging (al zouden we zonder bezuinigingen dezelfde vragen hebben gehad). Maar doorgaan op twee locaties brengt ook veel kosten met zich mee. Alleen zien we die op dit moment nog niet terug op de begroting. We weten echter wel dat ze komen.
Een bekende afweging: de auto moet voor de APK en een beurt en je weet dat er hoge kosten te verwachten zijn. Er moet het nodige vervangen worden, zodat het wagentje weer even mee kan. Het moment om toch eens rond te kijken of een andere auto op langere termijn niet beter is. Eentje die wat kleiner is, omdat je minder ruimte nodig hebt. Die (daardoor) ook wat zuiniger is in verbruik.
We hebben minder ruimte nodig dan er nu op de twee locaties (stadhuis en stadskantoor) beschikbaar is, doordat er de afgelopen twee jaar ambtenaren zijn wegbezuinigd. Op dit moment wordt de ruimte die zij nodig hadden wel verwarmd, gekoeld, schoongemaakt en afgeschreven.
Daarnaast is de klimaatbeheersing in beide gebouwen niet goed geregeld. Door slechte isolatie is het in de winter te koud en in de zomer te warm. Ook lopen de stookkosten veel te hoog op.
Auto op het digitale zandpad
Tot slot nog een opmerking over het digitale zandpad. Veel mensen die op kantoor achter een pc werken, kunnen vaak ook thuis inloggen. Zelf doe ik dat ook en kan ik thuis bij de bestanden en programma’s die op m’n werk op de pc staan. Ambtenaren van de gemeente Wageningen kunnen dit niet, waardoor thuiswerken onmogelijk is. De digitale snelweg loopt dood bij de ingang van het stadhuis en het stadskantoor.
Dit is het moment om de afweging te maken
Gewoon de boel de boel laten is geen optie. Als er geen nieuw/verbouw stadhuis komt, moeten de huidige panden grondig onder handen worden genomen (bijvoorbeeld om aan ARBO eisen te voldoen). Dus, er moet toch al voor miljoenen geïnvesteerd worden. De raad heeft daar een halfjaar geleden – unaniem - al budget beschikbaar voor gesteld. Het is nu een goed moment op dat geld niet in het opknappen van beide huidige panden te steken, maar een grondige ver/nieuwbouw door te voeren.
Oppositie
We kiezen daarmee niet voor het makkelijke verhaal van tegen zijn omdat we in de oppositie zitten. Wel kiezen we voor een goede, milieuvriendelijke huisvesting van een klantvriendelijke gemeente. Dus voor een prima onderhouden auto die jaren mee kan tegen lagere kosten dan nu.
Peter de Haan
Fractievoorzitter ChristenUnie