Verruiming openingstijden horeca
De Stadspartij stelt voor de horecaopeningstijden in Wageningen te verruimen. Momenteel zijn de bedrijven open tot 01.00 uur (zondag t/m woensdag) of tot 02.00 uur (donderdag t/m zaterdag). De zes Wageningse horecabedrijven met nachtvergunning zijn open tot 04.00 uur (donderdag t/m zaterdag). De Stadspartij wil deze tijden sterk verruimen tot maximaal 06.00 uur, en bovendien bedrijven de gelegenheid geven ontheffing te vragen van sluitingstijden. Het idee achter de ruimere tijden is dat overlast en onveiligheidsgevoelens kleiner worden, omdat bezoekers meer gespreid naar huis gaan.
Omzet en overlast
Bij zo’n besluit om openingstijden te verruimen moeten allerlei belangen worden afgewogen: die van de horecaondernemers, bezoekers, omwonenden, politie, etc. De belangen verschillen, maar er is wel één gezamenlijk raakvlak: uitgaan moet in een gezellige, veilige sfeer plaatsvinden en geen overlast voor anderen veroorzaken. Maar dat is helaas lang niet altijd het geval. Vooral het overmatig gebruik van alcohol zorgt voor problemen: geluidsoverlast, agressie, verkeersongevallen. In ieder recent jaarverslag van de politie is te lezen hoeveel ellende er met overmatig alcoholgebruik gepaard gaat. Overigens: ruimere openingstijden hoeft niet per se méér alcohol drinken te betekenen. Wageningse horecabazen zijn vaak prima vaklui en schenken niet door als iemand te veel op heeft; dat staat in een convenant tussen horeca, gemeente en politie. En bezoekers kunnen ook gewoon de periode van uitgaan verschuiven (uurtje later beginnen). Maar als de omzet niet stijgt, worden de extra kosten die de horecaondernemer maakt om langer open te zijn ook niet terugverdiend. Dan zal de ondernemer waarschijnlijk geen behoefte hebben aan ruimere tijden. Aan de andere kant: aan omzetvermeerdering om de extra kosten eruit te krijgen kleeft het risico van hoger alcoholgebruik.
Vergelijking met andere gemeenten
De Stadspartij geeft diverse voorbeelden in steden waar verruiming van openingstijden heeft geleid tot een vermindering van overlast. Daarbij tekent de ChristenUnie aan dat de relatie niet 1 op 1 is. In veel gevallen gaat de verruiming gepaard met strengere eisen, zoals betere geluidsisolatie van het pand. Er zijn ook andere voorbeelden. In een aantal steden constateert men simpleweg een verschuiving van de overlast naar een later tijdstip (Arnhem bijvoorbeeld). En het is belangrijk het beleid van omliggende gemeenten te bekijken. Als Wageningen de tijden verruimt of vrijgeeft en omliggende gemeenten niet, is er een zuigkrachteffect. Aanloop van bezoekers uit omliggende gemeenten in de late uren kan de overlast juist verhogen.
Afkoelingsperiode
Mede vanwege het zuigkrachteffect is de ChristenUnie, in tegenstelling tot de Stadspartij, voorstander van een ‘deurbeleid’. Dat houdt in 1 of meerdere uren voor sluiting geen nieuwe bezoekers toelaten. Een aantal Nederlandse gemeenten kiest bewust voor deurbeleid om overlast door shoppen van o.a. geweigerde of uitgezette bezoekers te voorkomen (bijv. Hilversum). En gemeenten als Arnhem en Nijmegen hanteren, mede op advies van politie, duidelijke sluitingstijden en een deurbeleid. De ChristenUnie ziet daarnaast graag een ‘afkoelingsperiode’: een periode voor sluiting waar geen alcohol meer wordt geschonken, de lichten aangaan en rustige muziek op lager volume wordt gedraaid. Koninklijke Horeca Nederland adviseert haar leden zelf om dit soort maatregelen te nemen om de sluiting ordelijk te laten verlopen.
Het effect van ruimere tijden is dus van veel factoren afhankelijk. De ChristenUnie is benieuwd naar de mening van de horecaondernemers, politie en centrumbewoners. Ook pleit de ChristenUnie voor het gebruik van een zogenaamde ‘Quick Scan’ die STAP (Stichting Alcohol Preventie) aanbiedt. Zo’n model biedt maatwerk op grond van allerlei lokale factoren en betrekt de gevolgen van alcoholmisbruik in het advies.
Jan Dijkstra
Lid commissie Bestuur
Reacties op 'Veruiming openingstijden horeca kent vooral nadelen'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.