Uit de raad | Begroten voor een Duurzaam Wageningen

Door Monique Heger op 27 november 2019

Uit de raad | Begroten voor een Duurzaam Wageningen

Begroten is complex. Dat ondervonden ook een aantal raadspartijen toen ze een ‘tegenbegroting’ indienden. Ze kwamen tot een opzet zonder lastenverzwaring voor het komend jaar, terwijl een meerjarig perspectief momenteel echt nodig is.

Voor 2021 en alle volgende jaren ontkomen ook de ‘tegen’partijen niet aan lastenverzwaring voor iedereen om onze stad leefbaar te houden. De keuzes die op ons af komen zijn namelijk groot. Er is een lange termijn visie nodig en dus een bijbehorende begroting.

Neem nou het klimaat of de zorg. Of transitie van energie, of werken aan verbeteringen van de dijk, of het faciliteren van langer zelfstandig wonen. Allemaal zaken waar we nu, maar ook blijvend in moeten investeren. Anders schuif je problemen voor je uit. Veel van deze zaken zouden in de ‘tegenbegroting’ voor komend jaar sneuvelen. Daar konden we als ChristenUnie dus echt niet mee instemmen.

Vanuit onze PsalmNorm, zorg voor hen die het nodig hebben en voor onze schepping, deden ook wij enkele wijzigingen in de voorgestelde begroting. We gaan de financiële situatie van de gemeente meerjarig verbeteren, om blijvend te kunnen investeren. We gaan door met werken aan verduurzaming van onze eigen panden (net als we van u thuis vragen). En er blijft extra geld om het centrum levendig te houden.

Er ligt nu een duurzame begroting, voor een Waardenvol Wageningen, met oog voor u en de toekomst.