Uit de raad | Zalm norm of Psalm norm

Door Monique Heger op 20 november 2019

Uit de raad | Zalm norm of Psalm norm

In 2005 kwam Andre Rouvoet, oud-fractievoorzitter van de ChristenUnie, met de psalmnorm. Dit als antwoord op de Zalmnorm die er voor moest zorgen dat de overheid niet te veel uitgaf. In 2005 ging het goed met de economie, maar er was ook zorg over een `afnemende gemeenschapszin' en de ongelijke verdeling van welvaart.

Rouvoet kwam met psalm 72. Hierin staat dat de overheid vooral oog voor de samenleving moet hebben. Zorg voor elkaar als leidraad van begroten.

Er is weinig veranderd in de afgelopen jaren denk ik. Het gaat goed met ons land, maar de individualisering neemt toe en ook de zorgvraag groeit. Dat laatste zien we terug in onze begroting, met een (te) groot budget voor het sociaal domein. Dat betekent dat we op andere onderdelen moeten bezuinigen.

De ChristenUnie doet dat met de psalmnorm in het achterhoofd. We willen zorgen voor wie dat nodig heeft, we subsidiëren plekken waar we elkaar ontmoeten en geven subsidies voor verenigingen. Om dat te betalen vragen we u iets meer te betalen voor parkeren, de pont en uw OZB. Gemiddeld zo’n 4 euro per maand.

Als ChristenUnie vinden we dit te billijken. De zorg voor elkaar moet voorop staan.

Die psalmen zijn zo gek nog niet!