Uit de raad | De nacht heeft sterren nodig (geen reclame)

220920-foto-in-tekst-seeing-stars-franeker-2.jpg
Door Monique Heger op 8 februari 2023

Uit de raad | De nacht heeft sterren nodig (geen reclame)

Als ik ’s avonds van het gemeentehuis naar huis fiets is het nooit donker in de stad. Ik rijd langs flikkerende LED reclameborden en fel verlichte bushokjes. Midden in de nacht spuwen ze hun informatie de publieke ruimte in. Naast dat het mij afleidt tijdens het fietsen, verstoort het ook het nachtleven van dieren en kost het energie.

Reclame prijst zaken aan die we niet persé nodig hebben. Waarom zouden we dan onze openbare ruimte gebruiken voor dingen die misleidend of seksistisch zijn. Vaak hebben we al beleid voor het tegenovergestelde. Bijvoorbeeld voor gezond voedsel. Er zijn al steden waar buiten
reclame verboden is. Dat is stap één.

Maar ik zou ook graag willen dat we die overvloed aan licht tegengaan. (De veiligheid op de wegen en bushokjes blijft natuurlijk voorop staan, maar het kan best minder.) Eén keer per jaar doen we als gemeente een paar lantaarnpalen op de Hollandseweg uit tijdens de Nacht van de Nacht. Weet je wel hoeveel sterren je dan ziet? Hoe spannend een avond wandeling in het donker is? Om te zoeken naar de Grote Beer of Cassiopeia?

Ik zou ons toewensen dat we dat elke avond zouden kunnen beleven. Daarom heb ik het college gevraagd te komen met een duurzaam reclame beleid. Licht uit, sterren aan.

De sterren begeert men niet, men verheugt zich in hun pracht.( Johann Wolfgang von Goethe, +-1800)
Tip: licht uit sterren aan - kunstenaar daan roosegaarde vertelt over seeing stars