Uit de raad | Stel je eens voor – Imagine

Door Monique Heger op 21 december 2022

Uit de raad | Stel je eens voor – Imagine

Imagine is één van de meest bekende nummers van John Lennon. Het was 1971. Stel je eens voor, zingt hij, een wereld zonder hemel, zonder hel, zonder honger. En iedereen die in vrede leeft. Stel je eens voor..

Dit nummer horen we elk jaar aan het eind van het jaar talloze keren. We sluiten het oude jaar af en verlangen naar het nieuwe. Want het oude was niet fraai. Ongelijkheid, oorlog, ziekte en pijn. Wat zal het nieuwe brengen?

Lennon zoekt de droom buiten God en religie. Dostojewski zei daar ooit over: ‘als God dood is, is alles geoorloofd.’ Koop! Leef! De reclames spatten van het beeld. Maar de aarde zegt ons dat de grens tussen is bereikt. Dat niet alles kan wat we wensen.

Het is advent en het wordt kerst. Een tijd van licht en hoop. Jezus als Zoon van God is geboren om de wereld te redden. God is niet dood. Hij leeft. Hij vraagt ons te zorgen voor elkaar en onze planeet. Stel je voor … droomt Lennon. Het lied stelt aan ons ook een vraag. Een vraag om mee te dromen. Zo dat ooit… de wereld één kan zijn. Stel je voor.

‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst., Jes. 9:5.

Gezegende kerstdagen.