Uit de raad | Wageningen 2045

3B4E42087D3B45D78B9A404029FF0F69.png
Door Monique Heger op 7 december 2022

Uit de raad | Wageningen 2045

Hoe zou onze stad er over 25 jaar uitzien? Een belangrijke, maar complexe vraag. En ik moet u eerlijk bekennen dat ik me bij 2045 nog niet zoveel kan voorstellen. Wat zag ons leven er 25 jaar geleden uit. Mobiel internet? Een illusie. Een elektrische fiets? En zelfs drie jaar terug. Online vergaderen, thuiswerken?

Verandering gaat heel snel. En nu moet ík gaan bedenken hoe de generatie na mij moet gaan leven in Wageningen? Hoe kan ik daar over besluiten?

Een aantal dingen weet ik wel:

• Dat onze leefomgeving kwetsbaar en schaars is.
  • Dat we met de huidige manier van leven, gericht op groei, niet door kunnen gaan.
  • Dat we overal tegen grenzen aan lopen of er over heen gaan.
  • Dat het leven van toekomstige generaties echt heel anders zal zijn dan het onze
  • en dat ik daar ook voor ben.

Door met elkaar uit te spreken wat voor stad we willen zijn in 2045 zetten we een raamwerk neer waardoor we kijken naar alle vragen die voor ons liggen t.a.v. hoe we samen leven, wonen, over gezondheid.

Het vergt daarom een lange adem om te luisteren en vragen te stellen. Om na te denken en om voor te sorteren op de noodzakelijke veranderingen. Om niet de gebaande paden te nemen van onze eigen belangen en straatjes. En vooral moed om keuzes te maken. Daarom is deze visie en haar proces belangrijk.

Helpt u mij mee?