Uit de raad | BBB - Beschouwen, burgers, bouwen

Door Monique Heger op 13 oktober 2022

Uit de raad | BBB - Beschouwen, burgers, bouwen

De agenda van de raad wordt gevuld met bouwplannen (bijvoorbeeld de Dreijen) en de verstedelijkingsstrategie. Fijn, want het bouwen op die locatie is al afgesproken en nodig. Maar daarnaast gaat het over ‘3500’ woningen in de verstedelijkingsstrategie.

Daar heb ik in mei hier al eens iets geschreven. Toen verbaasde ik me al dat het vooral ging over ‘hoeveel’ we gaan bouwen. Maar er is nog steeds geen gesprek geweest over wat voor stad we willen zijn en hoe en waar we dan gaan bouwen.

We kunnen nu wel heel hard ‘3500 huizen’ roepen, maar wat als we nu groen willen wonen, of juist veel voor starters, willen experimenteren met nieuwe bouwconcepten of niet in het buitengebied willen bouwen? Betekent dat dan dat we in de stad fors de lucht in gaan. Of dat we flink inzetten op OpenbaarVervoer om iedereen aan en af te voeren.

Bouwen is mooi, maar meer huizen is ook meer mensen, meer vervoer, meer ruimtevraag. En daarom zou ik eerst met u willen beschouwen over wat voor stad we nu eigenlijk willen zijn. Een forensen stad, een stad met veel groen, of…

En dat vastleggen in een omgevingsvisie. Dan zien we wat er haalbaar is. Je gaat toch ook niet eerst een nieuw bankstel bestellen voordat je weet hoe groot je woonkamer is?