ChristenUnie Wageningen drukt stempel op beleid

Jan Dijkstra.jpg
Door Jan Dijkstra op 11 maart 2022

ChristenUnie Wageningen drukt stempel op beleid

De laatste raadsvergadering voor de gemeenteraadsverkiezingen is al weer een paar weken achter de rug. Tijd om de balans op te maken. Hoe actief waren de partijen in de gemeenteraad van Wageningen in de (bijna) afgelopen raadsperiode? En hoe succesvol zijn partijen bij het verkrijgen van een meerderheid voor hun voorstellen? Spoiler: de ChristenUnie is heel actief én met succes.

Minder amendementen en moties in 2018 - 2022

De partijen in de raad deden hun best met amendementen en moties, maar waren een stuk minder uitbundig dan de vorige raadsperiode. In totaal werd er deze raadsperiode over 136 amendementen en 168 moties gestemd. In de vorige periode (2014 – 2018) was dat nog 290 amendementen en 223 moties. Het aantal amendementen en moties per fractie verschilt sterk. GroenLinks diende de meeste amendementen in (29), gevolgd door de ChristenUnie (20). De PvdA (6) en SP (3) hadden weinig wijzigingsvoorstellen. Ook bij moties was GroenLinks het meest actief (36), terwijl PvdA (11) en SP (3) opnieuw de rij sluiten. De eerste figuur laat het totaal aan amendementen en moties per fractie zien.

amendementen_en_moties_per_fractie

Een belangrijke factor bij indienen moties en amendementen is simpelweg de grootte van de partij. Raadslid ben je niet full-time. De tijd die raadsleden hebben voor het raadswerk is beperkt. Een grotere fractie heeft gewoon meer capaciteit om voorstellen in te dienen. Het aantal amendementen en moties per raadslid laat dan ook een ander plaatje zien. De ChristenUnie (1 zetel) diende de meeste amendementen en moties per raadslid in (39), gevolgd door een andere eenpitter in de raad, het CDA (25). SP (ook 1 zetel) diende weinig voorstellen in (6), mede veroorzaakt doordat het SP-raadslid een aantal raadsvergaderingen afwezig was. De ChristenUnie heeft een bijzonder enthousiaste steunfractie, die amendementen en moties voorbereidt. Daardoor kan raadslid Monique Heger een fors aantal voorstellen indienen. Aan de andere kant van het spectrum: D66 en Stadspartij (elk 5 zetels) dienden afgerond 7 amendementen en moties per raadslid in.

En, heeft het succes?

Een voorstel indienen is één ding, er ook nog een meerderheid voor krijgen is iets anders. De Wageningse partijen verschillen sterk in het aandeel voorstellen dat succesvol door de raad geloodst wordt (tweede figuur). Kudos voor de PvdA. De fractie diende maar weinig amendementen in, maar wist die wel alle 6 te verzilveren: een 100% succes. Ook de ChristenUnie was succesvol met amendementen (85% aanvaard), op de voet gevolgd door D66 (83%). Het CDA behaalde ook een prima score: 82% van de amendementen werd aanvaard. Dat is een opvallend hoge score voor een niet-coalitiepartij. Connect (33%), VVD (44%) en Stadspartij (47%) halen vrij weinig binnen. Bij de moties zijn er 4 partijen met een score groter dan 80%: GroenLinks (89%), D66 (88%), CDA (86%) en ChristenUnie (84%). De Stadspartij (57%) heeft het minst succes met moties.

sucees_amendementen_en_moties

Het is algemeen bekend dat voorstellen van oppositiepartijen vaker verworpen worden, dan voorstellen van coalitiepartijen. Voorstellen van de coalitie hebben meer de neiging om beleid van burgemeester en wethouders te ondersteunen. Natuurlijk speelt ook de grootte van de partij behoorlijk mee. Een grote partij beschikt zelf al over een flink aantal zetels nodig voor een meerderheid. De kleinste partijen in de raad van Wageningen (ChristenUnie, CDA en SP) moeten veel meer (minstens 12) medestanders bij andere fracties zien te lokken. In absolute aantallen (derde figuur) heeft GroenLinks het hoogste aantal aangenomen amendementen (22), gevolgd door ChristenUnie (17) en D66 (10). Als de aangenomen amendementen en moties bij elkaar opgeteld worden, is de top-3 opnieuw GroenLinks (54), ChristenUnie (33) en D66 (32). Niet verrassend – uitgedrukt per zetel – is Monique Heger / ChristenUnie veruit het meest succesvol (33). Per zetel uitgedrukt is de score voor Stadspartij (ruim 3) en SP (4) maar magertjes.

aangenomen_amendementen_en_moties

Kortom: een stem bij de gemeenteraadsverkiezingen op de ‘kleine’ ChristenUnie is dus duidelijk niet zonder invloed!

met dank aan website www.hoestemtuwraadinwageningen.nl, een initiatief van Hettie van Nes (voormalig raadslid GroenLinks), Johan Osinga (voormalig raadslid VVD) en Jan Dijkstra (steunfractie ChristenUnie). Het beheer van de website werd gedaan door Luuk Croijmans (steunfractie SP).