Uit de raad | goed leven I

Door Monique Heger op 20 oktober 2021

Uit de raad | goed leven I

‘Wat voor werk doe je?’ Nu ik na corona weer vaker op verjaardagen van vrienden kom hoor ik deze vraag weer regelmatig langskomen. Ik dacht eraan toen we deze week een kort debat hadden over het woord ‘werk’. Het is fijn om werk te hebben, betaald of onbetaald. Maar we hebben dit jaar gemerkt dat werk kwetsbaar en vergankelijk is.

Plus: we leven in een wereld die ons voorspiegelt dat als je wilt, je alles kunt worden. Falen is dus je eigen schuld. Dubbel Stress. Waarom is dat werk zo belangrijk? Het lijkt onze identiteit te bepalen, of alleen werk ons leven zin en waarde geeft. Dat was en is niet altijd zo. Vroeger was werk vooral noodzaak. Brood op de plank. Elders in de wereld vraagt men bij de eerste ontmoeting  vooral naar jou en de gezondheid van je familie.

In mijn ogen doen we onszelf tekort door ons te identificeren met ons werk. Ja, ik gun iedereen werk - en het is mooi als je in je eigen levensonderhoud kan voorzien. Maar laten we er eens niet naar vragen op die verjaardag. Er is zo veel meer dat u en mij een uniek mens maakt, een onvoorwaardelijk geliefd mens. Daar is geen werk, betaald of onbetaald, voor nodig. ‘Goed werk’, wordt dan ‘goed leven’. Dat geeft lucht.