Uit de raad: Hulp of samen

Door Monique Heger op 19 juni 2024

Uit de raad: Hulp of samen

Hulp of samenwerking, het klinkt redelijk hetzelfde. Maar er is een groot verschil.

Kinderen zeggen al vroeg: 'zelf doen,' en als we ouder worden, willen we vaak zo lang mogelijk onze eigen boontjes doppen. Maar niet alles hoeft natuurlijk alleen. We kunnen gebruik maken van elkaars talenten. Samen gaat het vaak beter en gezamenlijke inspanning geeft vertrouwen in elkaar.

Ik ben blij dat ons nieuwe Wageningse inkomenszekerheidsbeleid ook van samen en vertrouwen uitgaat. Samen zoeken naar oplossingen voor vaak complexe problemen. Mensen worden ziek, hebben relatieproblemen, verliezen hun baan. Er zijn veel redenen waarom het soms niet lukt om alleen alle eindjes aan elkaar te knopen. De gemeente probeert samen met inwoners naar oplossingen te zoeken. Niet als hulp die afhankelijk maakt, maar als partner, zodat iedereen kan gaan of blijven deelnemen aan de samenleving.

Dit geldt ook op mondiale schaal. Afgelopen week kwamen er steeds meer plannen naar buiten van het nieuwe kabinet. Eén daarvan is dat we flink bezuinigen op internationale samenwerking. Samenwerking werd daarbij weer ontwikkelings’hulp’. Maar ook hier gaat het om gelijkwaardigheid, elkaars talenten benutten en solidariteit met de ander. Misschien zouden we het ‘wereldwijd naoberschap' moeten noemen. Die term sluit mogelijk meer aan bij een deel van het toekomstige kabinet.