Uit de raad | Puzzelen

Door Monique Heger op 1 mei 2024

Uit de raad | Puzzelen

Ik houd erg van puzzelen. Ik pak een grote plaat en begin met het leggen van de randjes. Bij het leggen van de eerste randjes zie ik al dat het nooit zal passen en de bovenste rijen over de rand vallen. Dan is de keus óf een grotere plank óf een kleinere puzzel.

Als raad zijn we ook aan het puzzelen en leggen alle stukjes neer voor de visie van de stad in 2040. Daarin kiest het college om 3000 extra woningen in te passen en daar horen dan ook extra verkeersdrukte en bedrijvigheid bij. Maar de plaat wordt niet groter. En hoewel er zeer creatief gepuzzeld is, het past niet. Er valt van alles over de rand, in het buitengebied. Dat levert problemen op. Want wat doen we dan met onze idealen voor dat gebied?

En daarom spitse het debat zich toe op het Nieuwe Kanaal en de haven. Want oa hier overlappen bedrijventerrein, woningbouw, energieopwekking en natuur. Hier moeten keuzes gemaakt worden. Onze keuzes zijn helder. Voor ons is het onacceptabel om uit te breiden in het buitengebied. Het is dat wat Wageningen bijzonder maakt en waar we zuinig mee om moeten gaan. Om dit te beschermen is een lager aantal woningen in de plannen van belang, zodat de puzzel binnen en buiten de stad wel past.

Een puzzel dus, met minder stukjes. Daarom hebben wij een aantal aanpassingsvoorstellen ingediend. Helaas had de meerderheid van de raad hier een andere mening over.