Uit de raad | Groene hoofdstructuur

groene hoofdstructuur kaart.PNG
Door Monique Heger op 7 februari 2024

Uit de raad | Groene hoofdstructuur

Daar zat ze dan, Gaby, de stem die opkwam voor de natuur. Gaby pleitte voor het behoud van een ecologische verbindingszone van west naar oost over de ‘niet-zo-groene’ Campus.

Wat je ook van de Blauwe bergen vindt, het pad er naar toe is een smalle groene verbinding voor veel dieren, tussen alle betonnen massa’s op het campusterrein. En juist die groene corridor zou aangetast worden door de bouw van twee nieuwe studentenflats achter de bestaande sterflat aan de Bornsesteeg.

Deze corridor ligt in de groene hoofdstructuur; een vastgesteld groen plan dat door de natuurverenigingen van Wageningen in opdracht van diezelfde gemeente is gemaakt om een aaneensluitend groen netwerk aan te leggen door de stad. De gemeente heeft met dat plan in 2022 ook gezegd dat ze geen eigen grond meer zou verkopen die in deze structuur ligt. En daar komt Gaby ons aan herinneren.

Deze herinnering bleek voor geen enkele andere fractie dan de mijne een punt van debat of aanscherping van het bouwplan van Idealis. Géén debat over het opheffen van wederom meer groen voor grijs?! Ik word er verdrietig van.

Gaby is een held! Ze pleit voor de natuur die niet voor zichzelf kan opkomen en voor rechtvaardigheid. Om ons Wagenings beleid serieus te nemen! Onze natuur en ons klimaat verdienen meer Gaby’s en meer raadsleden die verantwoordelijkheid nemen voor groen bij bouwen.