Uit de raad | Toekomst vol van hoop

Door Monique Heger op 6 december 2023

Uit de raad | Toekomst vol van hoop

“Maar hoe moet dat nu met Nederland?” Een vraag die ik regelmatig hoor na de afgelopen verkiezingen. In Wageningen hebben we nog redelijk hetzelfde gestemd als tijdens de raadsverkiezing, maar in de rest van Nederland lijken de verschillen uitvergroot.

We lijken elke verkiezing weer, te zoeken naar grote leiders. Mensen die het allemaal wel even op zullen lossen. Die flink met geld en beloftes smijten. Maar Sinterklaas bestaat niet. En hij zit zeker niet in Den Haag!

Elke leider, of bestuur, zal ons ergens teleurstellen. Ook elk gemeentebestuur maakt fouten. Wat mij betreft in Wageningen iets te veel de afgelopen weken. Een verschil van 2,5 miljoen bij de investeringsagenda, die door de fractie van de ChristenUnie werd opgemerkt. De belastingverordening van het Lexkesveer die niet goed was doorgerekend. Jammer, want we kunnen met elkaar, bestuur, raad en ambtenaren, zo veel goede dingen doen voor deze stad zonder dat we veel tijd aan het verbeteren van fouten moeten besteden.

Sinterklaas is vertrokken, op naar kerst. Een kind wordt geboren. Niet een groot leider. Maar een kwetsbaar kind, in een kribbe. Hij die wel echte verandering en verzoening bracht. Dat geeft hoop. Voor de wereld, Nederland en onszelf.

“U geeft een toekomst van hoop. Dat heeft U aan ons beloofd. Niemand anders, U alleen, leidt ons door dit leven heen.”