Uit de raad | Verkiezingskeuzes

Door Monique Heger op 22 november 2023

Uit de raad | Verkiezingskeuzes

Het wordt een spannende verkiezingsdag! Ook voor de gemeentelijke politiek. Want landelijke verkiezingen zullen voor u en mij, maar zeker ook voor en in de gemeente veranderingen teweeg gaan brengen.

Hoe zal een nieuw kabinet omgaan met de zorg voor elkaar, bijvoorbeeld de aanpak van armoede. In Wageningen, hoewel niet altijd zo zichtbaar, een schrijnend probleem. En hoe pakt een nieuw kabinet zorg voor de schepping en verduurzaming op? Het landelijke adagium dat ook hier doorklinkt van bouwen, bouwen, lijkt alle redelijkheid over goede leefbaarheid en veel groen in woningbouw te overstemmen.

Maar er zijn zoveel andere grote vragen en onderwerpen. Hoe maak je keuzes? Waar leg je prioriteiten? En hoe houd je moed? Dat was ook een vraag bij de begroting vorige week.

Wij pakken er dan altijd de Bijbel bij. Al de eerste en laatste pagina geven een kader. De eerste pagina gaat over de schepping. Er is aarde, water, groen, dieren, mensen. Ze leven in harmonie. Zorg voor de natuur en elkaar is dan ook hét uitgangspunt bij ieder van onze keuzes. En de laatste pagina gaat over de toekomst. Er komt een tijd waarin er vrede zal heersen. Hoewel het nu ver weg lijkt in deze tijden van oorlog, toch geeft dat hoop.

Die hoop geeft geloof in de samenleving, kracht om onze rol in Wageningen op te pakken en bij te dragen aan een goed leven voor iedereen. Ik wens u wijsheid in uw keuze en we bidden voor de komende onderhandelingen. Bidt u mee.

CU_VerkiezingsposterTK2023_A3_V2