Uit de raad | Zekerheid

Door Monique Heger op 4 oktober 2023

Uit de raad | Zekerheid

Van 9-13 oktober is het week van de armoede. Bestaanszekerheid is het nieuwe politieke buzzwoord.

Eens even googlen. Het is in 1948 opgenomen in de Verklaring van de rechten van de mens en een Nederlands grondrecht sinds 1983. Samengevat, het is de taak van de overheid om al haar burgers te verzekeren van een goed en gezond bestaan.

In die tijd was er een ruime sociale zekerheid en solidariteit. We hebben er sindsdien alleen maar op bezuinigd. We gingen van verzorgingsstaat naar zelfredzaamheid. En we zien nu, in de parlementaire enquête, waar dat toe kan leidden. Het is schrijnend te zien, te horen en te lezen hoe mensen die bescherming van de overheid nodig hebben, deze niet krijgen. Dat ze de overheid wantrouwen of soms zelfs bang zijn voor alles wat daarmee te maken heeft.

Hoe krijgen we de zorg voor- en vertrouwen in elkaar en de overheid weer terug, nu we die zolang hebben afgebroken en velen daar de dupe van zijn geworden? De quotes en verkiezingleuzen zijn makkelijk. Maar uitwerking zal nog vele jaren duren, als het ooit weer mogelijk is.

Een flexibele en reflectieve overheid die buiten de lijntjes kan denken en ervaringsdeskundigen inzet die de complexiteit van armoede van alledag kennen is een begin. En bovenal een gemeente die haar bewoners wil vertrouwen en zelf een betrouwbare partner is. Want zekerheid vergt zeker zijn.

Movisie heeft een vijfdaagse kennis challenge in de week van de armoede. Hopelijk geeft begrip ons meer mededogen en ideeën voor verandering. Meedoen?