Uit de raad | Doorlichten

Door Monique Heger op 18 november 2020

Uit de raad | Doorlichten

Het is geen groot geheim dat het niet zo goed gaat met onze lokale financiën. Dat heeft vele redenen. We zijn een kleine stad met veel voorzieningen: een bieb, zwembad, theater, allerlei sportvoorzieningen en veel buitengebied. We zijn een sociale stad die wil zorgen dat iedereen meedoet. Al die dingen zijn waardevol, maar kosten ook geld. Aangezien we nu meer geld uitgegeven dan er binnenkomt, is de vraag: wat kunnen we blijven we doen, wat schrappen we en kunnen we meer inkomsten krijgen?

Afgelopen jaar hebben we thuis onze financiën ook eens kritisch doorgelicht. Waren al onze uitgaven nog wel zinvol? Kon het slimmer? Wat als een van ons minder gaat werken, is het dan nog steeds haalbaar?

In Wageningen zijn we dat nu ook aan het doen. We hebben de begroting gepakt, alles afgepeld en we proberen ons ‘huishoudboekje’ volledig in beeld te krijgen. Hier zijn we nog wel even zoet mee, want het is best complex. We hebben te maken met onzekere, wisselende inkomsten en veel verschillende, vaak wettelijke, taken.

Een goede analyse geeft ons begin volgend jaar de mogelijkheid een weloverwogen keuze te maken waaraan we ons geld willen besteden, om zodoende, voor de lange termijn, onze in- en uitgaven op elkaar afgestemd te krijgen.