Uit de raad | Kunst: Ja, Jij Ook!

image1.jpg
Door Monique Heger op 12 maart 2019

Uit de raad | Kunst: Ja, Jij Ook!

Een groot reliëf van kunstenaar van Konijnenburg prijkt hoog in de hal van Berlage’s Haags Gemeentemuseum: ‘Eer het god’lijk licht in d’openbaringen van de kunst.’ Creativiteit zit in onze genen. Wist u dat in de Bijbel God zelf opdracht geeft om zeer mooie dingen te maken? Lees Exodus 36 maar eens.

Zelf ben ik niet heel kunstzinnig, maar ik vind t heerlijk om een museum te bezoeken, of een avond uit te gaan. Maar ook het vioolconcert van mijn buurmeisje van 6 staat nog op mijn verlanglijstje.

Cultuur is een politiek onderwerp. Hoeveel subsidie geven we uit aan theater of PoPUpPodia? Daar zijn we als ChristenUnie kritisch op. Graag zien we investeringen in de breedte van het culturele spectrum. Iedereen heeft talenten gekregen. ‘Ja,Jij ook’, schrijft Loesje. Terecht!

Naast professioneel theater vinden al veel ‘amateur’uitvoeringen plaats in Junushoff begrepen we van de zeer gedreven directie tijdens ons CU fractie bezoek. En dat gaan we elders ook weer uitbreiden! Deze week lag een cultuurnotitie in de raad met onze langgekoesterde wens om de buitenschoolse cultuureducatie weer meer te gaan stimuleren. Dat hebben we op kunnen nemen in het coalitie akkoord en krijgt nu zijn uitwerking.

Cultuur behoort laagdrempelig te zijn. Toegankelijk voor iedereen, zowel om te doen als om van te genieten. Ja, Jij ook!