Uit de raad | Groei en bloei

IMG_4382.PNG
Door Monique Heger op 20 februari 2019

Uit de raad | Groei en bloei

“De zon komt op, schudt de morgen wakker. 10.000 redenen voor dankbaarheid.” Als ik in de ochtend op mijn fiets richting Arnhem ga, begint de zon me weer tegemoet te schijnen. Het wordt weer lente.

Ik merk het ook aan een aantal van ‘mijn’ studenten en vrienden, die langzaam weer uit hun winterdepressie opbloeien. Voor een aantal van hen wordt het zeer langzaam lente, soms nooit. De werkdruk en studeerdruk voor velen is hoog. Dat baart me zorgen.

Over het algemeen gaat het goed in ons landje. Dat is reden tot dankbaarheid. Maar ten koste van wat en van wie?  We hebben mijns inziens onze economie van groei en vooruitgang te ver doorgetrokken. Wat is genoeg? Wat is eerlijk en gezond? Maakt het streven naar  groei en altijd meer wel echt gelukkig? Laten we daar kritisch op zijn en zoeken naar andere economische modellen.  Zoals de mooie ideeën die ik bij de Ciculaire Economie avond van FoodValley hoorde.

Er is veel om dankbaar en blij om te zijn. Minstens 10.000 redenen. Genieten van genoeg is een kunst die we weer moeten leren. Dat geeft rust. Laten we er vandaag weer mee beginnen!