Wetlog #4 | Slimmer op weg

Peter.jpg
Door Peter de Haan op 1 februari 2019

Wetlog #4 | Slimmer op weg

Moet je elke dag met de auto naar je werk (in de file), ook als je niet elke dag ook nog afspraken ergens anders hebt? Of kun je ook met de bus of fiets naar je werk? Die enkele keer dat je wel ergens anders heen moet kun je wel je eigen auto pakken, of misschien gebruik maken van een deelauto.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen de oplossing is. Maar wat ik wel graag wil, is dat we bewuster kiezen voor het vervoermiddel dat op dat moment het meest logisch is. Gezien de files is dat lang niet altijd de auto. Je hebt dan hooguit de keuze om zelf het tijdstip te kiezen waarop je stilstaat, omdat je een keer vijf minuten later van je werk naar huis gaat. De haltetijden van een bus of trein zijn dwingender, dat klopt. Maar als voorbeeld, van de Uithof in Utrecht in de spits naar Wageningen duurt met de auto net zo lang als met het openbaar vervoer, zo’n anderhalf uur.

Slimmer op weg

Op dit moment wordt achter de schermen gewerkt aan een mobiliteitsconvenant. Daarin willen we met bedrijven in Wageningen – en ook in regionaal verband – kijken wat we kunnen doen om alternatieven voor autogebruik te stimuleren. Die vraag ligt natuurlijk ook bij ons als gemeente. Niet alleen kunnen we hier en daar misschien wat faciliteren, maar we zijn ook zelf werkgever. Dus ook wij kijken naar hoe we slimmer op weg kunnen, bijvoorbeeld door combinatie van bus-fiets, of auto-vouwfiets. Of juist van de weg kunnen blijven, als thuiswerken een optie is.

De gevolgen

Op papier klinkt dit allemaal misschien best wel logisch. Maar om werkgevers en werknemers bewust per keer te laten kiezen voor het meest geschikte vervoer, vraagt een andere manier van denken. En soms ook een andere manier van werken. Wat betekent het bijvoorbeeld voor de planning van overleggen wanneer iemand ’s ochtends thuis begint met werken en pas later op de ochtend op kantoor komt. Maar ook: wanneer ben je echt klaar met werken, waar ligt de grens tussen ‘’s avonds nog even thuiswerken’ en echt tijd voor jezelf, je partner en je gezin?

Waarom?

Tot slot. Waarom wil ik zo graag dat we met z’n allen anders gaan kijken naar mobiliteit? Het is natuurlijk fijn als de files korter worden. Maar als het dan weer doorrijdt, dan valt die motivatie weer weg.

Minder auto’s op de weg is goed voor het milieu en de directe omgeving. Minder CO2-uitstoot, minder overlast van geluid en fijnstof langs de wegen. Ook hoef je dan minder hevige ingrepen te doen voor nieuwe wegen, meer asfalt.

Als er de laatste jaren een ding duidelijk is geworden, dan is het dat meer asfalt niet meer werkt. Het Planbureau voor Infrastructuur en leefomgeving heeft hier een boeiend rapport over geschreven, Van B naar anders (pdf).