Uit de raad | Ja-Ja

Door Monique Heger op 28 november 2018

Uit de raad | Ja-Ja

Als ik zaterdag richting de Hoogstraat ga, stop ik mijn linnen (boodschappen)tasjes in de fietstas. Gratis plastic tasjes worden nauwelijks meer verstrekt. Een goede zaak; zo haal ik steeds minder plastic afval in huis. Raar dan eigenlijk, dat er nog steeds ongevraagd zoveel papieren afval via de brievenbussen onze huizen binnenkomt.

Zeker rond Sint en Kerst worden enorme stapels reclamefolders in onze brievenbussen gepropt. Veel van dit papier gaat ongelezen de afvalbakken in. Met name in de vele hoogbouw, wordt papier nog nauwelijks gescheiden opgehaald. Een ja-nee-sticker helpt natuurlijk, maar niet iedereen heeft, al dan niet bewust, zo’n sticker op de bus geplakt. Daarom hebben we als ChristenUnie een raadsbreed ondersteund voorstel ingediend om het Wagenings brievenbusbeleid te wijzigen.

Vanaf 1 januari 2020 hoeven we dan geen stickers meer te plakken om reclame uit de brievenbus te weren. Het “brievenbusbeleid” wordt dan: géén sticker op de brievenbus, dan ontvangt u alleen huis-aan-huisbladen (mijn huidige Ja-Nee sticker kan dan verdwijnen). Als u ook geen lokale bladen wilt ontvangen (dus deze stukjes gaat missen), dan plakt u de Nee-Nee sticker. Als u wél reclame wilt dan kunt u een Ja-Ja sticker opplakken.

Hopelijk scheelt dit een hoop papieren afval! We hebben een gelimiteerde hoeveelheid aarde. Laten we er zuinig op zijn.