Formatieblog #2

Peter.jpg
Door Peter de Haan op 30 april 2018

Formatieblog #2

Toen de gesprekken begonnen om te komen tot een coalitie heb ik een blog geschreven om de overgang van de campagne en de verkiezingsuitslag naar deze volgende stap te beschrijven. De afgelopen drie weken zijn we met een goed team aan de slag geweest. Dan kijk ik eerst ons eigen team, met Monique, Jan en Sulti. Maar ook met de andere partijen was er een goede klik en de overtuiging dat we samen tot een mooi programma konden komen. Ook dat was teamwork.

Door die drukte kwam het er niet van om nog een blog te schrijven. Gelukkig was alles live te volgen, dus iedereen die dat wilde kon op die manier goed op de hoogte blijven. (Voor de geïnteresseerden, het is allemaal terug te zien op wageningen.raadsinformatie.nl, ook alle stukken zijn hier terug te vinden.)

Het was een druk, maar ook mooi en open proces. Ik ben heel blij met het coalitieprogramma dat er nu ligt. Al onze speerpunten zijn er in terug te vinden. Zelf vind ik het ook fijn om te spreken van een coalitieprogramma in plaats van een akkoord. Een programma geeft veel meer aan dat we aan de slag gaan, terwijl een akkoord zou benadrukken dat er tegenstellingen overwonnen moesten worden. Natuurlijk zijn er verschillen (waarom zouden er anders verkiezingen nodig zijn), maar op 8 belangrijke onderwerpen delen we wel dezelfde doelen. Kort samengevat willen we Wageningen toekomstbestendig maken met en voor elke Wageninger.

Tot slot is er nog een andere uitkomst die niet onvermeld kan blijven. Ondergetekende treedt namens de ChristenUnie toe tot het college. Op 14 mei worden de wethouders door de raad benoemd en wordt het coalitieprogramma besproken. Dit betekent dat ik vanaf dat moment niet meer in de gemeenteraad zal zitten. Met Monique hebben we iemand die met enthousiasme het ChristenUnie geluid zal laten horen.

Mocht je nu denken: dat is zo’n gezellige club mensen, dan kan ik dat beeld zeker bevestigen. De fractie kan trouwens best nog wel wat mensen gebruiken. Dus als je mee wil praten – met die gezellige club mensen – over de belangrijke (en soms ook minder belangrijke) onderwerpen in de stad, voel je welkom. Mail even naar fractie@wageningen.christenunie.nl als je meer informatie wilt.

Peter de Haan

ChristenUnie Wageningen