Campagneblog #5

20180126-DSC_0216
Door Monique Heger op 5 maart 2018

Campagneblog #5

Voordat de campagnekoorts losbarstte hebben we als ChristenUnie niet stilgezeten. In het raadswerk en de debatten hebben we ons ingezet voor de Grebbedijk, schoolzwemmen en het belang van natuur boven asfalt. Monique blikt terug op de afgelopen weken.

Afgelopen week was het vakantie en dat was te merken. Waar het de week ervoor vol was met commissie- en raadsvergaderingen en de debatten over natuur en sport, waren de avonden vorige  week relatief rustig. Deze week gaat de trein weer verder met studentendebatten, duurzaamheid en cultuur. Genoeg om uit te kiezen.

De eerste debatweek, en de commissie vergaderingen waren goede weken. Ik neem u even mee in het leven van een steunfractie, cq kandidaat raadslid.

Ik startte de week met een commissieavond. Daarin konden we onze ideeën over de Grebbedijk lanceren. We willen deze graag autoluw maken vanaf Argo tot aan de afslag van de Blauwe Kamer. De dijk wordt veel gebruikt om te recreëren. Dat gebeurt al aan de kant het centrum.

Richting de Blauwe Kamer is het echter erg druk op de dijk en racen auto’s en motoren de skaters en joggers bijna omver. Dat kan anders. Want die auto en motor kan best even omrijden naar het veer, via de provinciale weg en naar Bulinga of Gruuntjes. Heb je dan heel veel haast en maakt het uit of je 30 of 60 rijdt? Kortom laten we kijken hoe we ook dit deel van de deel aantrekkelijker kunnen maken voor iedereen. En niet alleen aan de auto denken.

Ook de twee debatten waren interessant. Eigenlijk zijn we het als raad in Wageningen best met elkaar eens over wat we willen bereiken. Alleen de vraag hoe, daar verschillen we wel over. We willen bijvoorbeeld allemaal dat kinderen kunnen zwemmen, maar voor de VVD is dat vooral doordat ouders dat zelf betalen, terwijl de ChristenUnie ook graag zwemonderwijs ziet. Niet alleen voor kinderen die het niet kunnen betalen, maar ook omdat het een andere vorm van bewegen is. En niet iedereen kan goed rennen. In een zwembad is groot, klein, dik of dun redelijk gelijk en kan iedereen goed bewegen.

Debatten zijn er ook om je te verantwoorden. Graag had ik bijvoorbeeld gezien dat GroenLinks zich had verantwoord voor haar keuzes om te kiezen voor een weg door het Binnenveld. In de Kieswijzer zeggen ze dat ze tegen een weg rondje de Campus zijn, maar GL was toch echt de grote initiator van een rondje campus en leverde tal van moties in om het de provincie naar de zin te maken.

Als ChristenUnie houden we vast aan geen nieuw asfalt. Zeker niet door het Binnenveld. Is 5 tot 10 minuten wachten tussen 17.00 uur en 17.30 uur nu zo’n groot probleem en willen we daarvoor ons stiltegebied opheffen? Een provinciale brief kwam vorige week binnen, waarin stond dat het elke dag vaststaat op de Dreeslaan. Ook tijdens de inloopavond zeiden de provinciale ambtenaren dat we zo’n bereikbaarheidsprobleem hebben omdat het vast zou staan bij de haven en het centrum. Allemaal klinkklare onzin. Zowel in de ochtend als de middag rijd je maximaal 10 minuten wat langzamer. Uitgezonderd natuurlijk die keer dat de A12 vaststaat naar de A50 en dat alle sluipverkeer Wageningen door wil. En heeft u ooit in de file gestaan bij de haven, of op de hoek van de Costerweg?

Volgens de ChristenUnie zijn er nog zoveel andere dingen te proberen voor we het laatste ‘redmiddel’ asfalt gaan gebruiken. Waarom moedigt bijvoorbeeld de WUR zijn werknemers niet meer aan om te fiets te komen en stimuleren ze dit door douches en kleedruimten te maken in elk gebouw. En ruime afsluitbare fietsenstallingen waar je kostbare fijne fiets, droog en warm gestald kan worden?

Nee, meteen de kaart asfalt trekken is de ChristenUnie te gortig. En natuurlijk kunnen we zelf ook veel doen. Kunnen we echt niet op de fiets naar Ede, naar het station of naar Parenco?

U bepaalt met uw stem tijdens de verkiezingen HOE we onze doelen gaan realiseren in Wageningen. Ik ben voor groen. En geen asfalt. Daar zal ik me voor in blijven zetten.

Doet u mee?! Maak het verschil.

Stem ChristenUnie!