Campagneblog #3

Jan Dijkstra.jpg
Door Jan Dijkstra op 2 februari 2018

Campagneblog #3

Hoewel de gemeenteraad voor veel studenten een ver-van-hun-bed-show is, geldt dat niet voor de jongerenkandidaten op de lijst. Dit jaar zijn er maar liefst vier studenten verkiesbaar voor de ChristenUnie Wageningen, waar ik er één van ben. Mensen kijken me vaak raar aan: ‘Huh, dat is toch iets voor burgers?’ of ‘Wat doe je dan?’ Dit levert meteen leuke gesprekken op.

Het is misschien niet voor de hand liggend om als student om op de lijst staan. Maar het is wel heel logisch als je bedenkt dat Wageningen een universiteit heeft en hierdoor op en top een studentenstad is. Juist als studenten kunnen we de brug slaan tussen stad en universiteit, ook bij de gemeentepolitiek. Het is daarbij fijn om samen te werken met de ‘gouwe ouwes’ die al jaren in het vak zitten. Als jongere kunnen we ons aan hen optrekken. Daarnaast zorgt PerspectieF, de jongerenafdeling van de ChristenUnie, ook voor extra support.

Zo organiseerde PerspectieF, speciaal voor alle jongeren die verkiesbaar zijn, een heus verkiezingsfestival. ‘Nu sta je op de lijst en dan…’ Na geïnspireerd te zijn door niemand minder dan Gert Jan Segers zonk  de moed me wel een beetje in de schoenen toen ik tijdens de lunch met het team van Rotterdam sprak. Een super groot, enthousiast team met een campagne dat staat als een huis. Desalniettemin leverde dit ook veel nieuwe campagne ideeën op. Tijdens de sessie ‘campagnevoeren’ werd hier nog verder over gebrainstormd. We werden aan het denken gezet met vragen als: Waarom ben jij verkiesbaar? Waar ligt jouw passie? Waarmee wil jij bekendstaan? Wat dit voor mij betekent, zal binnenkort te lezen zijn op onze Facebookpagina, waar wij onszelf voorstellen.

Over Facebook gesproken, tijdens de ‘social media check’ hebben we diverse tips and tricks gekregen. Heeft u bijvoorbeeld onze actuele Facebookpagina al geliked? Daarnaast waren er deze dag nog diverse andere programmaonderdelen, van een professionele foto tot de media check en van een filmpje tot een netwerkanalyse. Met veel ideeën en vol goede moed, vertrok ik weer richting Wageningen. Nog zeven weken: we gaan er voor!

Marije Hardenbol -  Kandidaat ChristenUnie, plaats 4