Welstandsvrij?

35427562216_3b12239621maandag 29 januari 2018 23:21

Ik vind Belgie een leuk land. Vorig jaar heb er ik een aantal malen met onze camperbus in gecampered. Vaak overnachten we dan op camperplaatsen in kleine dorpjes of wat grotere steden. Wat me dan opvalt is de de grote verscheidenheid aan bebouwing in een dorp, of zelfs in een straat. De huizen zijn allemaal net even anders. Iedereen bouwt zoals hij of zij het wenst. Ieder heeft een mening over mooi of lelijk. Ik vind het vooral uniek.

Heeft u wel eens uw huis willen verbouwen en dat de gemeente dan iets vond van de kleur van de stenen, het gebruik van soorten hout, de grootte van de raam etc. Voor velen van ons een grote frustratie. Daarom vindt de huidige coalitie dat we af moeten van die regeltjes. Want u en ik weten toch prima hoe ons huis er het mooiste uit ziet?!

Als ChristenUnie hebben we hier zo onze twijfels over. Ja, iedereen heeft het beste voor met zijn eigen huis, maar of dit ook het beste is voor de relatie met je buren, met je straat of voor de stad, wagen wij te betwijfelen. Als eigenaar heb je daar nog wel feeling voor, maar er zijn natuurlijk ook 'huisjesmelkers'. Hebben die ook het beste voor met de stad, of alleen met huneigen portemonee.

Ja, we moeten af van het nittygritty zeveren over kleine details, en ja, het proces moet sneller in het gemeentehuis, maar daar zijn andere manieren voor dan het totaal welstandsvrij maken van grote delen van onze stad.

De Commissie Ruimtelijke kwaliteit is een onafhankelijk orgaan, en kan prima eerder in het proces advies geven. Daar hebben we goede ervaringen mee op de Wageningense Eng, waar de ruimelijke commissie (de TAWE) al vroeg in het begin meedenkt over wat kan of niet kan. Daarmee voorkom je al veel frustratie en kosten.

Als ChristenUnie vinden we dat we overbodige zaken in het gemeentehuis moeten schrappen, maar Belgische zichtlijnen in onze stad willen we ook niet. En we willen graag cohesie in onze stad, geen burenruzies, en meer toeristen die onze hele stad kunnen bezoeken en niet alleen het centrum waar het welstandsregime wel blijft. Wageningen heeft veel te bieden. Het is een mooie stad, met een diversiteit aan mooie wijken. Laten we dat vooral zo houden.

Reacties op 'Welstandsvrij?'