Bijdrage ChristenUnie bij Bestemmingsplan Churchillweg Spelstraat

woensdag 18 oktober 2023 11:04

Voor ons ter besluitvorming ligt een slecht plan. Een plan met een grote nadruk op bouwen. We zijn als ChristenUnie niet tegen bouwen. Maar binnen het bouwen van woningen kun je keuzes maken. De in dit plan gemaakte keuzes zijn niet de onze.

Mogelijk past het binnen alle juridische kaders voor bouwen en parkeren, dat zullen we gaan zien in de komende maanden gok ik.
Maar het plan voldoet geenszins aan onze raadseigen vastgestelde waarden over leefbaarheid, groen, ecologische structuur, klimaatadaptief inrichten en voorkoming van hittestress (ondanks een harde toezegging van de wethouder) en inspraak (van participatie was hier geen sprake). En het past ook vooral niet aan onze eigen vastgestelde gebiedsvisie Olympiahal. Dit plan moest er kostte wat kost komen.
Voor dit plan zetten we ons eigen beleid en onze adviesorganen buitenspel. En hebben we van betrokken inwoners die tijd en energie hebben gestoken in het maken van een mooie visie voor de volledige buurt, boze buren gemaakt.
Het plan is vele keren gewijzigd, wat mij betreft niet ten goede, en ook dat gene wat nu voorligt en waar we over moeten stemmen zal niet het plan worden zoals het  wordt uitgevoerd. Zeker de verbeelding en de bijlagen zijn niet up to date. En de laatste tekeningen zijn door de CRK zelfs afgekeurd.
Het meest in het oog springende punt zijn de verdwenen bomen en vastgelegde parkeerplaatsen voor de winkel van ondernemers op de Churchillweg. Maar dat is slechts een uitvloeisel van de obsessie hoe meer, hoe beter.
We vergoelijken onze keuzes met quotes als algemeen belang, maar hebben geen oog voor de buurt, ondernemers en zeker niet voor de toekomst.
We gaan nu nog wat lapwerk doen, maar het kwaad is al veel eerder geschiedt. En we hoeven het debat bij het stedenbouwkundig plan niet over te doen.
Met het adagium bouwen, bouwen, bouwen, hebben we onze eigen principes verkwanseld en onze eigen waarden overboord gekieperd. Ik hoop dat we hier echt van leren.

Stemverklaring

De ChristenUnie heeft alles gewikt en gewogen. Het plan voldoet aan weinig van de intentie en uitgangspunten die we eerder met elkaar hebben vastgesteld.
De Christen Unie is voor inbreiding en bouwen, maar niet ten koste van groen, leefbaarheid en woongenot van huidige en toekomstige bewoners.
In voorliggend bestemmingsplan is veel niet helder geworden, over aantallen appartmenten, inritten, groen en er gaat ook nog veel wijzigen. Daarnaast wordt er te creatief omgegaan met parkeernormen. Daarom zal de ChristenUnie tegen voorliggend plan stemmen.

Reacties op 'Bijdrage ChristenUnie bij Bestemmingsplan Churchillweg Spelstraat'