Wageningen duurzaam beter bereikbaar

zaterdag 08 november 2014 16:26

WAGENINGEN - De bereikbaarheid van Wageningen verslechtert. Hoogste tijd voor actie. Na tien jaar plannen maken zijn er eindelijk miljoenen beschikbaar om de grootste knelpunten op Nijenoord Allee en Mansholtlaan aan te pakken en bereikbaarheid '2030-proof' te maken. De twaalf grootste werkgevers in Wageningen (W12) zien dat niet zitten, en pleiten voor nieuwe in- en uitvalsroutes en nieuwe wegen. Een noordelijke rondweg, het 'Rondje Campus', is nadrukkelijk in beeld.

De twaalf grootste werkgevers in Wageningen willen een nieuwe (rond?)weg. Dit is geen goed idee.

Het is prijzenswaardig dat W12 meedenkt en daarbij een duurzaam gezicht laat zien. Houtsingels voor biodiversiteit en energie uit asfalt, wie wil dat nu niet? Waarom dat moois niet op en rond huidige wegen gerealiseerd kan worden, blijft helaas buiten beeld, dat dan weer wel.

Goed plan? Nee, de nadelen zijn fors. De vier belangrijkste op een rij:

1. De ambities die bij de internationaal hoog aangeschreven topsector agro&food in Wageningen horen, vereisen een snelle oplossing. Aanleg van nieuwe wegen is een zaak van lange adem. En tijdens die jarenlange planprocedures blijft het verkeer steeds vaker en langer vast staan.
  2. Lokaal draagvlak voor snelle verbetering van bestaande wegen is groot. Het gemeentelijk mobiliteitsplan, waarin betere bereikbaarheid centraal staat, is nog vers. Lokale partijen die een rondweg wel zien zitten, leden bij verkiezingen in maart een gevoelige nederlaag. Kortom, opwaardering van bestaande wegen heeft brede steun en grootste kans op snelle realisatie.
  3. De fietser is in W12-plannen nauwelijks in beeld. Nieuwe wegen moeten het autoverkeer opvangen. Maar de komende jaren gaat het woon-werkverkeer meer en meer via de fiets. De elektrische fiets is gemeengoed en maakt ook wat langere afstanden prima mogelijk. Voor fietsers en wandelaars vormen nieuwe wegen, bijvoorbeeld pal langs woonwijk Noordwest, een obstakel van formaat.
  4. Nieuwe wegen in het Binnenveld hebben sterk negatieve gevolgen voor leefbaarheid en natuur. Met 80 kilometer per uur (jawel, buiten de bebouwde kom) door het waardevolle landschap - velen huiveren bij het idee. De tegenstelling met Ede, Veenendaal en Rhenen is opvallend. Bij de buren is 60 kilometer per uur in Binnenveld al jaren ingeburgerd. Het 'groene' Wageningen steekt daar schril bij af.

Meerwaarde voor mens en milieu? De oplossing ligt voor de hand. Zo snel mogelijk Nijenoord Allee en Mansholtlaan duurzaam opwaarderen voor auto én fietser.

Jan Dijkstra (twitter.com/cujand) is lid van de steunfractie van de Wageningse ChristenUnie.

Bron: Gelderlander 8 nov 2014

Reacties op 'Wageningen duurzaam beter bereikbaar'