Bezuinigen moet. ChristenUnie doet het sociaal

dinsdag 21 juni 2011 20:56

De ChristenUnie stemde in met de kaders waarmee het college van B&W dit najaar de begroting op moet stellen. We hadden een aantal grote vraagtekens bij de voorgestelde kadernota en kwamen daarbij ook met verbetervoorstellen.

Onze vraagtekens stonden bij de verhoging van de OZB, bezuinigingen op cultuur, schoolzwemmen en doelbanen. Bovendien waren er enkele financiële voorstellen die op korte termijn goed lijken, maar op langere termijn slecht doorwerken.

Bij de financiën vielen ons de frictiekosten op. Dat geld is nodig om de bezuiniging op ambtenaren in goede banen te leiden (ontslagvergoedingen, opleidingskosten, e.d.). Het college heeft nog geen concrete dekking voor dit gat van 1,8 miljoen euro. Dat is nogal wat. Wat betreft de OZB zien we dat deze minder wordt verhoogd dan de voorgestelde 5%, maar wij hadden de verhoging vanaf 2014 liefst helemaal teruggedraaid. Gelukkig werd ons voorstel gesteund om de inkomsten uit de verkoop van enkele panden apart te zetten voor de toekomst. Nu wordt dit geld niet in één keer over de balk gegooid, zoals het college voorstelde, maar hebben we er nog vele jaren plezier van.

Ondanks onze inzet wordt het schoolzwemmen helaas afgeschaft. Gelukkig konden we een extra bezuiniging op ’t Venster voorkomen, zodat de muziekles of schildercursus nog enigszins betaalbaar blijft. Toch zullen volwassenen met een laag inkomen de bezuiniging op ’t Venster wel merken, omdat het lagere tarief voor deze groep vervalt. Reden: de raad durfde het niet aan om wat meer op het theater te bezuinigen. Junushoff wordt maar 2,5 procent gekort, terwijl op heel veel andere zaken zeker 5 procent wordt bezuinigd en ’t Venster alsnog 10 procent. We zijn wel tevreden over het terugdraaien van de korting op subsidies op amateurverenigingen, zoals Harmonie en Wieledansers. Over onze zorgen rond doelbanen praat de raad in een volgende vergadering verder.

Doordat een aantal vraagtekens zijn weggenomen, heeft de ChristenUnie, met aarzeling, toch ingestemd met de kadernota.

uitgesproken algemene beschouwingen kadernota201150,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Bezuinigen moet. ChristenUnie doet het sociaal'