Blij met toezeggingen vergoedingen gehandicaptenparkeerplaatsen

zaterdag 16 juni 2007 20:00

Wageningers met een inkomen tot maximaal 110% van de bijstandsnorm kunnen waarschijnlijk vanaf 1 juli gebruik maken van de mogelijkheid om kosten voor gehandicapten parkeerkaart en speciale parkeerplaats (deels) vergoed te krijgen. Dat meldt het Wageningse college in reactie op vragen van de ChristenUnie.

------------------------------------

Wageningen, 14 juni 2007

ChristenUnie blij met toezeggingen college over vergoedingen gehandicaptenparkeerplaatsen

Wageningers met een inkomen tot maximaal 110% van de bijstandsnorm kunnen waarschijnlijk vanaf 1 juli gebruik maken van de mogelijkheid om kosten voor gehandicapten parkeerkaart en speciale parkeerplaats (deels) vergoed te krijgen. Dat meldt het Wageningse college in reactie op vragen van de ChristenUnie.

Een aantal Wageningers heeft behoefte aan een eigen parkeerplaats omdat ze bijvoorbeeld moeilijk ver kunnen lopen, of hun rolstoel naast de auto moeten kunnen zetten om in en uit te stappen. De ChristenUnie vindt het de gewoonste zaak van de wereld dat deze groep mensen die eigen parkeerplaats krijgt. Mobiliteit kan bijdragen om sociaal isolement te voorkomen. Toch is het voor velen niet haalbaar om deze eigen plek aan te vragen vanwege de hoge kosten die hiermee gemoeid zijn. Een plaats aanvragen kost nu € 460 en een keuring gemiddeld zo’n € 125. In verhouding met de omliggende gemeenten is dat erg veel. In Veenendaal bijvoorbeeld kosten gehandicaptenplaats, keuring en parkeerkaart samen maar € 103.

De ChristenUnie fractie heeft in januari over dit onderwerp vragen gesteld aan het college. De ChristenUnie fractie vindt het namelijk niet juist dat mensen omwille van financiële onmogelijkheden niet meer met hun auto op pad kunnen. Het college heeft nu toegezegd om op 1 juli a.s. met een regeling te komen waarin mensen met een minimum inkomen op een ‘effectieve, efficiënte en klantvriendelijke manier’ een tegemoetkoming zullen krijgen in de kosten. “Dit is een eerste stap”, zegt fractievoorzitter Monique Heger. “Ook voor veel mensen boven een minimuminkomen is tegen de € 600 een ontzettend hoog bedrag voor een noodzakelijke voorziening. Dat is eigenlijk buiten proportioneel.”

Hoe de regeling er precies uit zal komen te zien is nog onbekend. De ChristenUnie zal de komst van deze regeling nauwlettend in de gaten houden en onderzoeken of er verdere aanpassingen mogelijk zijn.

Reacties op 'Blij met toezeggingen vergoedingen gehandicaptenparkeerplaatsen'