Uit de raad | Cultuur (ver)bindt

Door Monique Heger op 7 juli 2021

Uit de raad | Cultuur (ver)bindt

“Cultuur verbindt” is de titel van het nieuwe cultuuractieplan dat afgelopen maandag door de raad unaniem werd aangenomen. Een actieplan waarmee we het culturele domein, van tekenen tot muziekmaken, prof en hobbyist, willen versterken en ondersteunen. In het actieplan wordt beschreven hoe we dat de komende jaren gezamenlijk willen oppakken.

Maar wist u dat cultuur niet alleen mooi, ontroerend, verrijkend en inspirerend kan zijn, maar dat het ook nog eens goed kan zijn voor de gezondheid?
Gezondheid gaat niet alleen over lichamelijk gezond zijn; het gaat ook over hoe je je mentaal voelt, over zingeving in het leven en over meedoen in de maatschappij. En juist daarin kan cultuur een belangrijke rol spelen. Meedoen aan een dansles, samen schilderen, een concert bezoeken; het kan ervoor zorgen dat mensen zich gezonder, minder gestresst en blijer voeler.

Daarom hebben wij een motie ingediend om bij het uitvoeren van het cultuuractieplan de komende jaren ook nadrukkelijk aandacht te hebben voor de verbinding tussen de culturele sector enerzijds en de sector van zorg en welzijn anderzijds. Er gebeuren op dit snijvlak al heel veel mooie dingen in Wageningen. Laten we dat koesteren, hierop voortbouwen en waar mogelijk, verder uitbreiden. Voor een gezond(er) Wageningen!  O ja, en de cultuurzomer is begonnen in Wageningen.

Geniet ervan!