Uit de raad | Waarde Kiezen

Door Monique Heger op 31 maart 2021

Uit de raad | Waarde Kiezen

In Wageningen zijn er veel hardwerkende mensen. Maar ook al werk je nog zo hard, en doe je nog zo goed je best: iedereen kan te maken krijgen met tegenslagen. Armoede kan iedereen treffen. Een crisis waardoor je bedrijf omvalt, ziekte waardoor je je baan verliest. U kent vast meer voorbeelden. Het leven is niet zo maakbaar of voorspelbaar.

Afgelopen raadsvergadering spraken we daar over in het kader van ons armoedebeleid. Dat beleid is er onder andere op gericht dat iedereen mee kan blijven doen in verenigingen, bij sport en cultuur, om onderdeel te zijn van de samenleving. Een goed en ruimhartig armoedebeleid is belangrijk. Geen ‘ikke’ maar ‘samen’.

Vorige week waren de verkiezingen. Best een opvallende uitslag mijns inziens. Mijn analyse: het liberalisme en ‘individuele ontplooiing’ heeft gewonnen. Deze partijen schetsen het idee dat als je hard werkt, dat het dan goed met je zal gaan. Dat vrijheid leidt tot groei en voorspoed. Maar zo werkt het niet altijd.

Binnenkort hopen we gedag te kunnen zeggen tegen corona. We zullen weer moeten wennen aan, en rekening houden met elkaar. Die zorg voor elkaar (en de schepping) zouden voorop moeten staan in ons nieuwe regeerakkoord, net als in ons armoedebeleid. En laten we IK dan even laten rusten.