Uit de raad | Vredige Toekomst

Door Monique Heger op 2 december 2020

Uit de raad | Vredige Toekomst

Zondag was het eerste advent. Daar worden wij thuis blij van, want dan mag onze mooie ster uit de kast en helder schijnen voor het raam. Teken van licht en hoop in het duister van de nacht. (met een ledlampje: brandveilig en duurzaam.) Advent heeft iets speciaals. Het is de tijd van vooruitkijken. Naar een nieuw begin, een nieuw jaar.

De zondag ervoor heet in de kerk de ‘zondag van de voleinding’. Het is een moment om terug te kijken. Dit maal op een heftig jaar. Misschien bent u zelf geraakt door corona,  of heeft u iemand dichtbij verloren. Of maakt u zich zorgen over grote wereldproblemen, zoals het klimaat of BlackLivesMatter. Het stemt verdrietig. Mooi is dan een voleindingszondag: niet om te vergeten, maar dingen een plek te geven. Om daarna advent te kunnen vieren.

Op weg naar het werk draai ik momenteel het nummer ‘VUUR’ van Matthijn Buwalda. Het refrein luidt: ‘Als er nog vuur in je zit, laat het branden, tot iedereen het ziet!’ Net als de ster voor het raam. Geen vuurwerk buiten, maar vuur in ons hart, al is het maar de waakvlam. Om warmte te geven. Voor onszelf en de mensen om ons heen. Op weg naar de toekomst.