Uit de raad | Mag het pijn doen

Door Monique Heger op 1 mei 2019

Uit de raad | Mag het pijn doen

Hoeveel mag het ons kosten? Een ruim fietspad, goede zorg, een veerdienst van kwart voor zeven tot half twaalf, of een schoon marktplein. Al die dingen kosten geld. En dat betalen we samen.

Afgelopen zondag was het thema in de kerkdienst ‘offeren’. Offers brengen doet pijn. De komende weken buigen we ons over noodzakelijke bezuinigingen. Als we blijven doen wat we doen, stevent de gemeente af op een miljoenen tekort. Elke politieke partij zal met de billen bloot moeten om te vertellen waar het pijn mag doen.

In Wageningen zijn veel mensen die zorg nodig hebben, soms dure zorg. Ons zorgbudget beslaat bijna de helft van onze begroting. Dat is niet erg, daarvoor zijn we met elkaar ‘samen’leving. Maar de zorgkosten stijgen momenteel fors. En dat betekent ook dat we ook op bepaalde zaken moeten bezuinigen en/of inkomsten moeten verhogen. Zijn we bereid om die paar tientjes per jaar meer te betalen. Voor hem en haar die het nodig hebben. Maar mag sommige zorg ook ietsje minders? Zijn we bereid om echt samen te delen.

De vraag voor de komende weken is: Mag offeren voor ons allemaal pijn doen?